دوشنبه ۷ دی ۱۳۸۸ - ۱۸:۱۶
۰ نفر

محمد رضا جمالی: در جوامع معاصر مردم از طریق رسانه‌ها اطلاعات کسب می‌کنند و ایده سیاسی و اجتماعی آنها از این طریق شکل می‌گیرد.

در مقطعی که سیاست‌های جهانی و منطقه‌ای در فضای رسانه‌ای جریان پیدا می‌کند، بازیگران سیاسی دنیا از طریق سازماندهی کنش سیاسی خود در حول و حوش رسانه‌ها به نوعی به مقابله با جریان آزاد اما واقعی اطلاعات پرداخته و عملا به ایجاد امپریالیسم خبری دست زده‌اند.

این سوءاستفاده از فضای رسانه‌ای و اندیشه توسعه‌طلبی و حذف ملت‌های مستقل دنیا صورت خود را در پدیده‌ای نشان می‌دهد که از آن به استبداد اطلاعاتی
 Information Despotisum تعبیر می‌شود؛ یعنی سوءاستفاده‌های گروهی حکومت‌های قدرتمند جهانی از ظرفیت بالای رسانه‌ای.

این استبداد اطلاعاتی وجه تاز‌ه‌ای از استبدادهای سنتی است که شکل‌های سیاسی و نظامی به خود می‌گیرد. با گسترش فضای جدید رسانه‌ای و انحصار اطلاعاتی، این استبداد اطلاعاتی بیشتر می‌شود؛ به‌طوری‌که به قول یکی از اندیشمندان تئوری‌های توسعه‌یافتگی: اگر از غرب رسانه‌های آن را بگیرند از آن چیزی باقی نمی‌ماند.

حوادث چندماهه اخیر به خوبی پرده از نیرنگ سیاست‌بازان غربی برداشت و ابزار رسانه‌ای آنها به کمک توطئه‌ای آمد که در آن خواب تغییر نظام و به خیال‌خود استحاله ارزش‌های آن را تدارک دیده‌اند.شبکه‌های تلویزیونی خبری غربی و فضای شبکه‌های اجتماعی، به‌صورت 24ساعته در خدمت استبداد اطلاعاتی غرب و ضربه به ارزش‌های انقلاب و مردم ایران هستند.

در حادثه حرمت‌شکنی عاشورا و رفتار مخرب عده‌ای اندک، وب‌سایت روزنامه نیویورک‌تایمز از همان ابتدای حوادث به‌صورت لحظه‌به‌لحظه به انتشار اخبار و عکس می‌پرداخت و به موازات آن وب‌سایت روزنامه لس‌آنجلس‌تایمز نیز به صورت آنلاین به انعکاس اخبار فعالیت‌های تخریبی آشوبگران می‌پرداخت.

همچنین روزنامه کریستین ساینس مانیتور به نقل از خبرگزاری AP به انعکاس مفصل اقدامات آشوبگران اقدام کرد. شبکه‌های تلویزیونی سی‌ان‌ان، فاکس‌نیوز متعلق به پنتاگون، شبکه الجزیره انگلیسی متعلق به دولت قطر و شبکه العربیه که توسط دولت سعودی تامین مالی و سیاستگذاری می‌شود، به انعکاس لحظه‌به‌لحظه اخبار اقدام می‌کردند.

همچنین بی‌بی‌سی فارسی و تلویزیون فارسی آمریکا نیز در بخش‌های خبری به‌صورت گسترده به این موضوع پرداختند. فصل مشترک این رسانه‌ها بر بزرگنمایی حوادث، ایجاد رعب و وحشت در مردم و دلگرمی آشوبگران بود که به نوعی در گفت‌وگو با کارشناسان خاص همه عنوان می‌کردند که حکومت اسلامی به پایان راه رسیده است! یا شهر تهران در دست مخالفان است! یا دامنه آشوب‌ها ایران را دربرگرفت!

این دروغ‌پردازی‌های آشکار که با تایید دولت‌های غربی و بیانیه‌های مداخله‌جویانه کاخ سفید و وزارت امور خارجه فرانسه و ایتالیا خود را تکمیل کرد، نشان داد که دولت‌های غربی هنوز شناخت صحیحی از ملت ایران ندارند و به چند تحرک آشوبگرایانه و مشکوک که با تخریب اموال عمومی و شکستن حریم مقدسات همراه بوده است، دل‌خوش کرده‌اند.

این پروپاگاندای تبلیغی رسانه‌ای بیگانگان، نکات جالب توجهی نیز دارد؛ از جمله اینکه اکثر کارشناسان سیاسی و آنها که فراری هستند و ترک وطن کرده‌اند، از فاصله هزاران کیلومتر به تهییج آشوبگران می‌پردازند  و  نیز  اینکه امروزه عملیات روانی و رسانه‌ای بیگانگان که در شبکه‌های اجتماعی پایگاه‌های خبری و تلویزیون‌ها و رادیوهای آنها بی‌وقفه ادامه دارد و این حجم تبلیغات گسترده روی مردم تاثیر چندانی ندارد.

استبداد اطلاعاتی غربیان که در رسانه‌های آن ظهور و نمود پیدا کرده است، می‌رود تا فصل نوینی از استعمار فرانوین غربیان را رقم زند. حال در این عرصه خوب است ساختارشکنان و افرادی که صف خود را از ملت جدا کرده‌اند وضعیت خود را خوب بسنجند و ببینند از چه کسانی خط می‌گیرند و خوراک تبلیغی برای چه کسانی تهیه می‌کنند؛ شاید کمی به خود بیایند.

کد خبر 98235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز